Υπόμνημα ΠΟΚΚ

Προς: Γεν. Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή,

κ. Αντώνη Παπαδεράκη.

 

                          ΥΠΟΜΝΗΜΑ

 

Αξιότιμε κ. Γενικέ,

 υπάρχουν πολλά θέματα ιδιαίτερης σημασίας για τον κλάδο των κρεοπωλών, τα οποία χρήζουν άμεσης λύσης, αφού τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα οι μνημονιακές πολιτικές, έχουν φέρει τον παραδοσιακό επαγγελματία κρεοπώλη σε πολύ δεινή θέση.

 Ο κλάδος μας είναι ο ενδιάμεσος κρίκος της εμπορίας, από τον κτηνοτρόφο στον καταναλωτή και αγωνιούμε να κρατήσουμε αυτήν την αλυσίδα, αφού αναζητούμε την σωστή και ποιοτική πρωτογενή παραγωγή όπου υπάρχει, ενώ ταυτόχρονα με την αμεσότητα και την προσωπική σχέση προσπαθούμε να κρατήσουμε τον καταναλωτή στο μαγαζί μας.

  Τροχοπέδη σε όλα τα παραπάνω αποτελούν κάποιες τακτικές που καταπατώντας ακόμη και τους νόμους, δημιουργούν ανισότητες στον υγιή ανταγωνισμό.

1. ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΕΣ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΝΤΥΠΕΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ.

  Γινόμαστε συνεχώς δέκτες παραπόνων για τις διαφημίσεις, ειδικά μεγάλων αλυσίδων πολυκαταστημάτων και πολυεθνικών. Σε ότι αφορά το κρέας και τα προϊόντα του, οι διαφημιστικές καμπάνιες φτάνουν στα όρια του εξευτελισμού, αφού όλοι διαφημίζουν την τιμή και κανείς την προέλευση. Για να είναι νόμιμα, έχουν βρει το κόλπο της αναγραφής «ανάλογα με την διαθεσιμότητα». Οι πρακτικές αυτές παραπλανούν το καταναλωτικό κοινό για να το βάλουν στο κατάστημα τους. Το κακό όμως που γίνεται είναι τριπλό, αφού χάσιμο εκτός από εμάς, έχει η πρωτογενής παραγωγή με την κτηνοτροφία, αλλά και ο καταναλωτής, που δε βάζει ποιοτικό προϊόν στο πιάτο του. η μεγάλη χαμένη είναι η ίδια η πολιτεία που χάνοντας την μικρομεσαία επιχείρηση, χάνει έσοδα από τον «κορμό των φοροεισπρακτικών μέτρων».

  Ζητούμε άμεσα να ισχύσει η αναγραφή της προέλευσης σε όλα τα διαφημιστικά έντυπα, όπως επίσης να αναφέρεται η προέλευση στα τηλεοπτικά σποτ με την ίδια ένταση και στον ίδιο τόνο όπως αναφέρονται τα ελληνικά προϊόντα.

2. ΤΙΜΕΣ ΠΩΛΗΣΗΣ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ

  Με νόμο του 2013 μπορεί να γίνει πώληση έστω και κάτω του κόστους, αρκεί να δηλωθεί. Αυτή η πρακτική όμως, με μαθηματική ακρίβεια, αφανίζει όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με ότι αυτό συνεπάγεται για την αγορά.

  Όπως έχουμε ενημερωθεί από την παγκόσμια ομοσπονδία κρεοπωλών (IBC), στην οποία είμαστε μέλη, σε καμία χώρα της Ε.Ε. δεν επιτρέπεται τέτοια πώληση. Η «Carrefour» και η «LIDL», έχουν πληρώσει τεράστια ποσά (έως 2 εκατομμύρια), για πωλήσεις στο κόστος, ύστερα από προσφυγές των κτηνοτροφικών ενώσεων των κρατών αυτών. Πρόσφατα, το Υπουργείο σας επέβαλε πρόστιμο 150.000,00 ευρώ στην εταιρεία «LIDL», για παραπλανητική διαφήμιση το Πάσχα του 2014.

   Είναι πραγματικά αδιανόητο, σε μια εποχή όπου όλη η Ευρώπη βλέπει την ανάπτυξη μέσα από τις μικρές επιχειρήσεις, η χώρα μας να τις παραδίδει ως θήραμα στις πολυεθνικές και στις μεγάλες αλυσίδες.

3. ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

  Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν εμφανιστεί αυτοκινούμενα οχήματα, τύπου καντίνας τα οποία πωλούν κρέας . τα οχήματα αυτά αδειοδοτούνται από τις διευθύνσεις ή τα τμήματα εμπορίου των περιφερειακών ενοτήτων κάθε περιφέρειας, με βάση κάποιες προϋποθέσεις, όπως να διαπιστωθεί εάν πληρούνται οι τυπικοί και ουσιαστικοί (υγειονομικοί) όροι της νομοθεσίας, να υπάρχει γνωμοδότηση από την διεύθυνση κτηνιατρικής κλπ. Δυστυχώς, όμως παραπλανούνται (όπως έχει αποδειχθεί) οι αρμόδιοι φορείς και εκδίδουν άδειες με βάση την καταλληλότητα του οχήματος για μεταφορά κρεάτων, ενώ αυτό μετατρέπεται σε σημείο πώλησης, ανοίγοντας το δρόμο για την ανέλεγκτη διακίνηση κρέατος, απειλώντας την δημόσια υγεία και πλήττοντας παράλληλα τις νόμιμα λειτουργούσες επιχειρήσεις. Αδυνατούμε να κατανοήσουμε το πώς χορηγούνται αυτές οι άδειες, αφού στις συγκεκριμένες πωλήσεις δεν διατηρείται η ψυκτική αλυσίδα και είναι ελλιπής η προστασία του προϊόντος.

4. ΛΑΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ

  Με το νόμο 4264( ΦΕΚ 118-15/5/2014) ορίζονται οι κανόνες  για την πώληση εκτός καταστήματος. Ο νόμος, ρητά και κατηγορηματικά αναφέρει ότι επιτρέπεται η πώληση πουλερικών και κουνελιών σε ολόκληρη μορφή και οι μικρές γεωργικές επιχειρήσεις  να μπορούν να σφάζουν σε χώρους της εκμετάλλευσης τους, που πληρούν τους όρους υγιεινής και να διαθέτουν το προϊόν σε ολόκληρη μορφή στον καταναλωτή από την έδρα τους η την εβδομαδιαία αγορά που βρίσκεται πλησιέστερα στην έδρα τους.

  Δυστυχώς όμως, οι κτηνοτρόφοι – πτηνοτρόφοι και οι επαγγελματίες δήθεν κτηνοτρόφοι – πτηνοτρόφοι καταστρατηγούν το νόμο και βρίσκονται ταυτόχρονα με μια άδεια σε φωτοτυπία, σε διαφορετικές λαϊκές αγορές, πωλώντας πουλερικά και λαγόμορφα σε όποια μορφή τους ζητηθεί (φιλέτο, μπούτια, μερίδες ακόμη και κιμά), κατά παράβαση όλων των όρων και νόμων, αφού επίσης κανείς δεν έχει το αναγνωρισμένο από το κράτος δίπλωμα κρεοπώλη. Το τελευταίο διάστημα εκτός των άλλων, οι συγκεκριμένοι πωλούν και αλλαντικά. Όλα αυτά γίνονται γιατί δεν υπάρχει έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες, αφού υποτίθεται πως όποιοι παίρνουν άδεια για πώληση σε λαϊκή αγορά, θεωρούνται ή παραγωγοί ή ευπαθείς ομάδες.

  Στο συγκεκριμένο θέμα σας εκφράζουμε και ένα παράπονο. Γιατί πωλούνται πουλερικά και λαγόμορφα σε όλες τις λαϊκές αγορές της Ελλάδος, εκτός της Αθήνας και του Πειραιά; Αυτό από μόνο του είναι στοιχείο αθέμιτου ανταγωνισμού και δεν μας απάντησε ποτέ κανείς γιατί ισχύει.

5. ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΖΩΝΕΣ – ΑΝΟΙΓΜΑ ΚΑΤ/ΤΩΝ ΤΙΣ                     ΚΥΡΙΑΚΕΣ

  Πολύ σοβαρό θέμα έχει προκύψει με το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές. Μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους η κυβέρνηση με το να καταργηθεί η ισχύς του. παρ’ όλα αυτά πρέπει εξ’ αρχής να οριοθετηθούν οι τουριστικές ζώνες, οι οποίες έχουν δικαίωμα να ανοίγουν τις Κυριακές, μόνον όμως κατά την τουριστική περίοδο, ώστε να μην υπάρχει οποιαδήποτε ασάφεια και αδικία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από επαγγελματία, εις βάρος άλλου ( σαν ντόμινο). Ζητάμε επίσης, από τους μηχανισμούς του Υπουργείου σας, να σταματήσει το παράνομο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, στα χωριά, αφού και πάλι δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός, μεταξύ αυτών και των επαγγελματιών των όμορων κωμοπόλεων και πόλεων.

6. ΑΓΟΡΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΟΚΑΑ

   Η προηγούμενη κυβέρνηση (για λόγους που ποτέ δεν κατανοήσαμε), αδειοδότησε καταστήματα στην αγορά του Ρέντη, ονομάζοντας τα αγορά του καταναλωτή. Πιστεύουμε, λόγω του καθεστώτος των κεντρικών αγορών, πως παράνομα αδειοδοτήθηκαν τα συγκεκριμένα καταστήματα. Το χειρότερο απ’ όλα είναι ότι με χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού, το Υπουργείο Ανάπτυξης κατά παρέκκλιση κάθε νομιμότητας, πλήρωσε διαφημίσεις για να διαφημίσειτην αγορά του καταναλωτή, κάνοντας τεράστιο κακό, όχι μόνο στους επαγγελματίες που βρίσκονται κοντά στην αγορά , αλλά και σε όλο το λεκανοπέδιο.

  Αξιότιμε κ. Γενικέ, πιστεύοντας πως τα προβλήματα μας θα βρουν απήχηση σε εσάς και τους συνεργάτες σας, όπως βέβαια και στον αρμόδιο Υπουργό, εκτός αυτού του υπομνήματος, σας αποστέλλουμε συνημμένη και την αλληλογραφία των προηγούμενων χρόνων για τα παραπάνω θέματα.

  Είμαστε πάντα στη διάθεση σας, για οτιδήποτε χρειαστείτε από εμάς.

 

 

                      Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                         Ο ΓΕΝΙΚΟΣ  ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Σταύρος Πέρρος                               Σάββας Κεσίδης

Pin It