Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιστολή ΠΟΚΚ για C3

Προς Γενική  Διεύθυνση Κτηνιατρικής:

 

Κύριε διευθυντά, με βάση τις επιστολές που πήραμε από την υπηρεσία σας στα σωματεία μέλη μας για τη διαχείριση των ζωικών υποπροϊόντων, η ΠΟΚΚ δράττεται της ευκαιρίας να επικοινωνήσει με την υπηρεσία σας κάποιες σημαντικές διευκρινίσεις περί των υγειονομικών κανόνων, όσον αφορά τα υποπροϊόντα ζωικής προέλευσης και παράγωγα προϊόντα προς διασφάλιση της προστασίας της δημόσιας υγείας και υγείας των ζώων και της εν γένει προστασίας του περιβάλλοντος. Και συγκεκριμένα για τα C 3 τα οποία διαχειριζόμαστε στα κρεοπωλεία μας, σας  αναφέρουμε τα εξής:

 

 Δυνάμει της κοινοτικής νομοθεσίας που διέπει την διαχείριση των ζωικών υποπροϊόντων και παράγωγων προϊόντων που δεν προορίζονται για την ανθρώπινη κατανάλωση, τα οποία προκύπτουν από τη λειτουργία των καταστημάτων λιανικής πώλησης κρεάτων, ήτοι βάσει των διατάξεων του Κανονισμού 1069/2009/ΕΚ, καθίσταται σαφής η ταξινόμηση των ως άνω ζωικών υποπροϊόντων που παράγονται σε ένα κρεοπωλείο στα υλικά κατηγορίας 3 και συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 10 του παρόντος κανονισμού διακρίνονται στα εξής:

 

 

Άρθρο 10

Υλικά της κατηγορίας 3

 

Τα υλικά της κατηγορίας 3 περιλαμβάνουν τα ακόλουθα ζωικά υποπροϊόντα:

ε) ζωικά υποπροϊόντα που προέρχονται από την παραγωγή προϊόντων τα οποία προορίζονται για κατανάλωση από τον άνθρωπο, συμπεριλαμβανομένων των απολιπανθέντων οστών, των καταλοίπων τήξης λιπών και της ιλύος από συσκευή φυγοκέντρησης ή διαχωρισμού από τη μεταποίηση γάλακτος·

στ) προϊόντα ζωικής προέλευσης ή είδη διατροφής που περιέχουν προϊόντα ζωικής προέλευσης τα οποία δεν προορίζονται πλέον για κατανάλωση από τον άνθρωπο είτε για εμπορικούς λόγους είτε λόγω προβλημάτων στην παρασκευή ή ελαττωμάτων στη συσκευασία ή άλλων ελαττωμάτων τα οποία δεν δημιουργούν κινδύνους για τη δημόσια υγεία ή την υγεία των ζώων·

ιε) λιπώδης ιστός από ζώα τα οποία δεν παρουσίασαν κανένα σημείο ασθένειας η οποία είναι δυνατόν να μεταδοθεί μέσω του εν λόγω υλικού στον άνθρωπο ή στα ζώα, τα οποία έχουν σφαγεί σε σφαγείο αφού έχουν κριθεί κατάλληλα για σφαγή με σκοπό την κατανάλωση από τον άνθρωπο ύστερα από επιθεώρηση πριν από τη σφαγή, σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία·

 

 

Στις 21 Δεκεμβρίου του 2011 ο Σύλλογός μας έλαβε επιστολή από την

 

     Σύμφωνα με τα ανωτέρω, τα υπολείμματα τροφίμων (άρθρο 10§ιστ Καν.), τα οποία ουδέποτε αναφέρθηκαν, εν αντιθέσει με τους ισχυρισμούς της εν λόγω απαντητικής επιστολής υπό (4), είναι άλλη κατηγορία υποπροϊόντων και δεν εμπίπτει στα παραγόμενα από τα κρεοπωλεία υποπροϊόντα, όπως αυτά αποκλειστικά απαριθμούνται στις διατάξεις του παραπάνω άρθρου.

 

     Ως εκ τούτου και σύμφωνα με τον Κανονισμό 1069/2009/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009, προκύπτει ότι τα καταστήματα λιανικής πώλησης κρέατος παράγουν υποπροϊόντα ζωικής προέλευσης μόνον κατηγορίας 3 και, ειδικότερα, τα περιγραφόμενα στις ανωτέρω παραγράφους (ε) π.χ. οστά, (στ) π.χ. ξακρίσματα, οξειδωμένο κρέας κλπ και (ιε) π.χ. λίπος. Από αυτά, τα κρεοπωλεία μας αποβάλουν μόνον ό,τι δεν είναι κατάλληλο από εμπορικής άποψης για ανθρώπινη κατανάλωση και ως επί το πλείστον, ιδίως τα υποπροϊόντα των εδαφίων (ε) και (ιε) δίδονται για τροφή σε ζώα συντροφιάς, όπως αυτά ορίζονται στο Άρθρο 3§8 του Καν. ως εξής:

 

Άρθρο 3

Ορισμοί

Για τους σκοπούς του παρόντος κανονισμού, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

 

8) "ζώο συντροφιάς": οποιοδήποτε ζώο που ανήκει σε είδος που κανονικά τρέφεται και συντηρείται αλλά δεν καταναλώνεται από τον άνθρωπο, για λόγους άλλους εκτός της κτηνοτροφίας·

 

     Επιπροσθέτως, η αντίθεση των καταστημάτων λιανικής πώλησης κρέατος στις διατάξεις των άρθρων 14 και 18 του 1069/2009/ΕΚ, όπως επισημαίνεται υπό το (5), τα οποία προβλέπουν συγκεκριμένους τρόπους διαχείρισης των υλικών κατηγορίας 3 και τη σίτιση ζώων με τα ίδια υποπροϊόντα, αντίστοιχα, αίρεται εκ του παρόντος Κανονισμού με τις παρεκκλίσεις που εισάγουν οι διατάξεις του άρθρου 16 και συγκεκριμένα με την παράγραφο (ζ), κατά την οποία:

 

Άρθρο 16

Παρεκκλίσεις

 

Κατά παρέκκλιση των άρθρων 12, 13 και 14, τα ζωικά υποπροϊόντα μπορούν:

 

ζ) εάν πρόκειται για υλικά της κατηγορίας 3 και εφόσον έχουν εγκριθεί από την αρμόδια αρχή, να χρησιμοποιούνται για τη σίτιση ζώων συντροφιάς·

 

     Άλλως, κατά το ίδιο άρθρο (16) και παράγραφο (δ), καθώς και με την διάταξη του άρθρου 19, παράγραφος (1) και εδάφιο (δ), στην οποία παραπέμπει το πρώτο, προβλέπεται ως τρόπος διαχείρισης των υλικών κατηγορίας 3 η απόρριψή τους με άλλα μέσα, κατ’ εξαίρεση των ρυθμίσεων του άρθρου 14, και έχουν ως ακολούθως:

 

Άρθρο 16

Παρεκκλίσεις

 

Κατά παρέκκλιση των άρθρων 12, 13 και 14, τα ζωικά υποπροϊόντα μπορούν:

 

δ) εάν πρόκειται για ζωικά υποπροϊόντα μνεία των οποίων γίνεται στο άρθρο 19, να απορρίπτονται σύμφωνα με το εν λόγω άρθρο·

 

Άρθρο 19

Συλλογή, μεταφορά και απόρριψη

 

  1. Η αρμόδια αρχή μπορεί, κατά παρέκκλιση των άρθρων 12, 13, 14 και 21, να

 

εγκρίνει την απόρριψη:

 

δ) με άλλα μέσα εκτός της καύσης ή της ταφής επιτόπου, υπό επίσημη επίβλεψη, υλικών της κατηγορίας 2 και της κατηγορίας 3, τα οποία δεν παρουσιάζουν κίνδυνο για τη δημόσια υγεία και την υγεία των ζώων, όταν οι ποσότητες υλικού δεν υπερβαίνουν έναν συγκεκριμένο όγκο ανά εβδομάδα, ο οποίος καθορίζεται σε σχέση με το είδος των δραστηριοτήτων και το είδος από το οποίο προέρχονται στα συγκεκριμένα ζωικά υποπροϊόντα·

 

     Ενόψει της ανωτέρω ρύθμισης, προκύπτει κατά συνέπεια ότι τα απόβλητα ενός κρεοπωλείου, τα οποία μάλιστα δεν συνιστούν κανέναν κίνδυνο για την δημόσια υγεία, την υγεία των ζώων, αλλά ούτε και για το περιβάλλον, θα μπορούσαν να αποβληθούν ακόμα και με τα οικιακά απόβλητα, καθόσον ο όγκος αποβλήτων ενός μέσου καταστήματος λιανικής πώλησης κρέατος δεν υπερβαίνει τα 20 κιλά ανά εβδομάδα. Προς επίρρωση του ανωτέρω ισχυρισμού επικαλούμαστε την παρέκκλιση που προβλέπει ο Κανονισμός 142/2011/ΕΚ, της 25ης Φεβρουαρίου 2011, προς εφαρμογή του κανονισμού αριθ. 1069/2009 περί υγειονομικών κανόνων για ζωικά υποπροϊόντα και παράγωγα προϊόντα μη προοριζόμενα για ανθρώπινη κατανάλωση (ΑΒΡ), όπως τροποποιήθηκε από τον Κανονισμό (ΕΕ) με αριθμό 749/2011 της Επιτροπής, της 29ης Ιουλίου 2011, σύμφωνα με τον οποίο, στο Παράρτημα VI, σχετικά με τον καθορισμό των «μικρών ποσοτήτων ABP» μεταξύ άλλων αναφέρεται:

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VI

 

ΕΙΔΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ, ΤΗ ΣΙΤΙΣΗ ΖΩΩΝ, ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΡΡΙΨΗ

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ IV

 

ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΜΕ ΑΛΛΑ ΜΕΣΑ

 

Κατά παρέκκλιση από το άρθρο 14 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1069/2009, τα κράτη μέλη μπορούν να εγκρίνουν τη συλλογή, τη μεταφορά και την απόρριψη υλικών της κατηγορίας 3 που αναφέρονται στο άρθρο 10 στοιχείο στ) του εν λόγω κανονισμού με μέσα άλλα από την καύση ή την ταφή επιτόπου, με τον όρο ότι:

 

α) Τα υλικά δεν υπερβαίνουν τα 20 kg ανά εβδομάδα από την εγκατάσταση ή τη μονάδα από την οποία συλλέγονται τα υλικά, ανεξάρτητα από τα είδη ζώων από τα οποία προέρχονται τα υλικά

 

β) Τα υλικά συλλέγονται, μεταφέρονται και απορρίπτονται με μέσα που προλαμβάνουν τη μετάδοση απαράδεκτων κινδύνων για τη δημόσια υγεία και την υγεία των ζώων

 

γ) Η αρμόδια αρχή διενεργεί τακτικούς ελέγχους, συμπεριλαμβανομένων ελέγχων στα μητρώα που τηρούν οι υπεύθυνοι επιχειρήσεων, στις εγκαταστάσεις ή μονάδες όπου συλλέγονται τα υλικά, ώστε να εξασφαλίζεται συμμόρφωση με τις διατάξεις του παρόντος τμήματος.

 

Τα κράτη μέλη δύνανται να αποφασίσουν να αυξήσουν τον όγκο που αναφέρεται στο στοιχείο α) σε 50 kg ανά εβδομάδα κατά ανώτατο όριο, με τον όρο ότι θα προσκομίσουν λεπτομερή αιτιολόγηση στην Επιτροπή και στα άλλα κράτη μέλη στο πλαίσιο της μόνιμης επιτροπής για την τροφική αλυσίδα και την υγεία των ζώων που αναφέρεται στο άρθρο 52 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1069/2009, στην οποία να προσδιορίζονται το είδος των δραστηριοτήτων για τις οποίες πρόκειται να αυξηθεί ο όγκος, τα είδη καταγωγής των σχετικών ζωικών υποπροϊόντων, καθώς και εξήγηση των λόγων για τους οποίους είναι αναγκαία η αύξηση του όγκου, με σκοπό τη δημιουργία καταλλήλου συστήματος για τον χειρισμό και την απόρριψη ζωικών υποπροϊόντων και παράγωγων προϊόντων στην επικράτειά τους, όπως αναφέρεται στο άρθρο 4 παράγραφος 4 του εν λόγω κανονισμού.

 

     Προς αντίκρουση του υπό (6) ισχυρισμού της απαντητικής επιστολής σας, κατά τον οποίο η ανωτέρω ρύθμιση δεν αναφέρεται στα κρεοπωλεία, επισημαίνουμε ότι στα υλικά της κατηγορίας 3 που παράγονται στα κρεοπωλεία εμπίπτουν μεταξύ άλλων και τα υποπροϊόντα που αναφέρονται στο άρθρο 10 στοιχεία (στ) του εν λόγω κανονισμού. Μόνης αυτής της αναφοράς τα ανωτέρω καταστήματα εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής της αμφιλεγόμενης ρύθμισης. Εν τούτοις, κατά τα αναλυτικώς προεκτεθέντα, υπενθυμίζουμε ότι τα περισσότερα παράγωγα, διατίθενται προς κατανάλωση σε οικόσιτα ζώα, καθόσον είναι ακίνδυνα για την υγεία των ζώων και διατηρούν παράλληλα τη διατροφική τους αξία, ενώ ελάχιστες ποσότητες, που δεν προορίζονται πλέον για κατανάλωση από τον άνθρωπο είτε για εμπορικούς λόγους είτε λόγω προβλημάτων στην παρασκευή ή ελαττωμάτων στη συσκευασία ή άλλων ελαττωμάτων, τα οποία όμως δεν δημιουργούν κινδύνους για τη δημόσια υγεία ή την υγεία των ζώων, εφόσον δεν καταναλωθούν από ζώα συντροφιάς, που δεν ξεπερνούν μάλιστα τα 20 κιλά έκαστη εβδομάδα, αχρηστεύονται και απορρίπτονται με τα οικιακά απόβλητα. Συνεπώς, ο παραπάνω ισχυρισμός της υπηρεσίας σας είναι άτοπος και αβάσιμος.

 

     Τέλος, διαπιστώνεται ότι πολλά ατοπήματα που τυχόν παρατηρήθηκαν θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί, και υπεύθυνοι επιχειρήσεων και πολιτεία θα μπορούσαν να συνεργαστούν αρμονικά ώστε να τηρηθούν οι υποχρεώσεις εκατέρωθεν και να λειτουργήσουν σύννομα οι στόχοι του παρόντος κανονισμού. Έτσι αποτυπώνεται στο άρθρο 4 του προαναφερόμενου ως εξής:

 

Άρθρο 4

Αρχικό σημείο της αλυσίδας παρασκευής και υποχρεώσεις

 

1.Μόλις οι υπεύθυνοι επιχείρησης παράγουν ζωικά υποπροϊόντα ή παράγωγα προϊόντα που εμπίπτουν στο πεδίο του παρόντος κανονισμού, τα εντοπίζουν και εξασφαλίζουν ότι αντιμετωπίζονται σύμφωνα με τον παρόντα κανονισμό (αρχικό σημείο).

 

2.Οι υπεύθυνοι επιχείρησης εξασφαλίζουν σε όλα τα στάδια της συλλογής, μεταφοράς, χειρισμού, επεξεργασίας, μετασχηματισμού, μεταποίησης, αποθήκευσης, διάθεσης στην αγορά, διανομής, χρήσης και απόρριψης εντός των υπό τον έλεγχό τους επιχειρήσεων ότι τα ζωικά υποπροϊόντα και τα παράγωγα προϊόντα ικανοποιούν τις απαιτήσεις του παρόντος κανονισμού οι οποίες σχετίζονται με τις δραστηριότητές τους.

 

3.Τα κράτη μέλη παρακολουθούν και επαληθεύουν ότι οι σχετικές απαιτήσεις του παρόντος κανονισμού ικανοποιούνται από τους υπευθύνους επιχειρήσεων καθ’ όλο το μήκος της αλυσίδας των ζωικών υποπροϊόντων και παραγώγων προϊόντων, όπως αναφέρεται στην παράγραφο 2. Προς τούτο, διατηρούν σύστημα επισήμων ελέγχων σύμφωνα με τη σχετική κοινοτική νομοθεσία.

 

4.Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν τη δημιουργία στην επικράτειά τους καταλλήλου συστήματος με το οποίο εξασφαλίζεται ότι τα ζωικά υποπροϊόντα:

 

α)συλλέγονται, ταυτοποιούνται και μεταφέρονται χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, και

 

β)υφίστανται επεξεργασία, χρησιμοποιούνται ή απορρίπτονται σύμφωνα με τον παρόντα κανονισμό.

 

     Όσο για το ισοζύγιο, στο οποίο αναφέρεστε, δεν υπάρχει δυνατότητα να κρατηθεί στα κρεοπωλεία για το λόγο που αναφέρουμε πιο πάνω. Δεν είναι δυνατό να τηρούνται τέτοιου τύπου αρχεία και ιδίως το όνομα κάθε πελάτη στον οποίο δώσαμε ένα η δύο κιλά «ξακρίδια». Αυτό όμως που θα ήταν ίσως πιο εφικτό είναι η σύνταξη και αποστολή μίας επιστολής της ομοσπονδίας μας προς την υπηρεσία σας ανά εξάμηνο με περιεχόμενο ότι τα κρεοπωλεία μέλη μας διαχειρίζονται με τον παραπάνω τρόπο τα ζωικά υποπροϊόντα, υπό τις παρούσες συνθήκες, και μάλιστα κατά μέσο όρο έως 30 κιλά την εβδομάδα ανά επιχείρηση ενδεχομένως, όπως προβλέπεται κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων. Εάν ωστόσο δημιουργηθεί και εξελιχθεί κατάλληλο σύστημα ταυτοποίησης, συλλογής και μεταφοράς των υποπροϊόντων αυτών προς επεξεργασία, χρησιμοποίηση ή απόρριψη τους αντίστοιχα, κατά τις επιταγές του ως άνω κανονισμού,  από έναν αρμόδιο προς τούτο φορέα, προτιθέμεθα να συνεργαστούμε μαζί του συμβάλλοντας έτσι στον περιορισμό του εν λόγω προβλήματος και κατ’ επέκταση στην αποτελεσματικότερη διασφάλιση της προστασίας της δημόσιας υγείας, της υγείας των ζώων και της εν γένει προστασίας του περιβάλλοντος, και μάλιστα στα πλαίσια μιας αρμονικής τριμερούς συνύπαρξης των εμπλεκομένων φορέων, συμπεριλαμβανομένων και των δικών μας.

 

     Αναγνωρίζοντας όμως ότι συνολικά στη χώρα μας υφίσταται το πρόβλημα με τα ζωικά υποπροϊόντα, θα επιθυμούσαμε μία συνάντηση με όλους τους αρμόδιους παράγοντες στη Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής όσο το δυνατό συντομότερα για να συζητήσουμε ενδελεχώς το πρόβλημα και τις λύσεις του στο σύνολό τους. Ευχαριστούμε πολύ εκ των προτέρων για την άμεση ανταπόκρισή σας.

Πολιτική Cookies & Απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιστοποιήσουμε τον ιστότοπό μας.

Πατώντας "Αποδοχή" συμφωνείτε με την Πολιτική Cookies & Απορρήτου μας.