Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Υπόμνημα ΠΟΚΚ - 24/06/15

Προς: τον Υφυπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σγουρίδη και τον  Αναπληρωτή Υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αποστόλου.

Υπόμνημα

Αξιότιμε Υπουργέ,

  Με αφορμή την πρώτη συνάντηση και γνωριμία του Προεδρείου της Ομοσπονδίας μας στο γραφείο σας, ύστερα από την ανάληψη των Υπουργικών καθηκόντων σας, θέλουμε να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο που αναλαμβάνετε, υγεία και δύναμη για την ευόδωση των στόχων που έχετε θέσει. Θέλουμε να σας ευχαριστήσουμε για την τιμή που μας κάνετε να μας δεχτείτε, ώστε να μπορέσουμε να σας ενημερώσουμε για τα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο μας και για τα οποία πρέπει να δρομολογηθούν λύσεις.

  Ο κλάδος των παραδοσιακών κρεοπωλών, είναι αυτός που απορροφά σχεδόν το σύνολο της κτηνοτροφικής παραγωγής της Ελλάδας, αλλά και ο κυριότερος αποδέκτης κριτικής και παραπόνων από τους καταναλωτές, άλλοτε θετικής και άλλοτε αρνητικής. Ας μην ξεχνάμε ότι έχουμε στην πλειονότητα νέα νοικοκυριά, με διαφορετικές διατροφικές συνήθειες από τις προηγούμενες γενιές, αλλά και απαιτήσεις από τον κρεοπώλη.

  Το διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας μας έχει ως γνώμονα των ενεργειών του, την προστασία του καταναλωτικού κοινού, με ταυτόχρονη προστασία και ανάπτυξη της Ελληνική Κτηνοτροφίας, στα πλαίσια του υγιούς ανταγωνισμού. Ο κλάδος μας είναι ο πρώτος που διαπιστώνει τις αδυναμίες και τα πλεονεκτήματα, κάθε είδους κρέατος που φτάνει στην αγορά. Είναι αυτός που θα καθορίσει με τη στάση του και τις εκτιμήσεις του, τη μελλοντική τους πορεία, αλλά και θα μεταφέρει στους παραγωγούς τις εμπειρίες του, για την ποιότητα των προϊόντων. Ο κλάδος μας όμως, είναι και ο πρώτος που επηρεάζεται από διάφορα κατά καιρούς διατροφικά σκάνδαλα, που τα περισσότερα δε συμβαίνουν στην χώρα μας, αλλά μας επηρεάζουν σαν να έχουν συμβεί εδώ. Βιώνουμε στην πρώτη γραμμή την πρωτοφανή οικονομική κρίση και τις μειώσεις της ζήτησης σε όλη την αλυσίδα, από τον αρχικό κρίκο τον παραγωγό, μέχρι και τον καταναλωτή. Φυσικά η μείωση δεν οφείλεται μόνο στην κρίση και στα οικονομικά προβλήματα των νοικοκυριών, αλλά και στις ποιότητες του κρέατος που δυστυχώς δεν κατηγοριοποιείται στην αγορά υποχρεωτικά, ώστε με την προβολή του καλύτερου να αποτραπεί η παραπληροφόρηση. Μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια, πρέπει να επαναπροσδιοριστεί ο ρόλος και η λειτουργία του Παραδοσιακού Κρεοπωλείου, μέσω του οποίου διοχετεύεται στην κατανάλωση το 90% περίπου της Ελληνικής Κτηνοτροφίας και Πτηνοτροφίας, διότι είναι ο σημαντικότερος κρίκος μεταξύ Ελληνικής παραγωγής και κατανάλωσης.

  Παρακάτω σας αναλύουμε τα επείγοντα προβλήματα του κλάδου μας, στα οποία πρέπει να δοθούν λύσεις, το συντομότερο δυνατόν.

$11.     Στήριξη του Έλληνα Κτηνοτρόφου και Πτηνοτρόφου και της Ελληνικής Παραγωγής Γενικότερα.

  Πρέπει ο μικρός και μεσαίος κτηνοτρόφος, καθώς επίσης και ο πτηνοτρόφος να επιμορφωθούν, με παροχή τεχνογνωσίας, με κανόνες υγιεινής, με γνώσεις γενετικής και γνώσεις σωστού σιτηρεσίου των ζώων και των πτηνών, για παραγωγή ποιοτικότερων προϊόντων.

  Πρέπει να ενημερωθούν ειδικότερα σχετικά με:

$1·        Την βελτίωση των εγκαταστάσεων τους.

$1·        Τη γνώση της γενετικής και τις ιδιομορφίες εγκλιματισμού, κάθε ράτσας κρεατοπαραγωγού ζώου.

$1·        Την ποσότητα, το είδος και την ποιότητα των ζωοτροφών, για να παραχθούν καλύτερης ποιότητας προϊόντα, που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών.

  Επιβάλλεται να θεσμοθετηθούν καλύτερες πριμοδοτήσεις, για τα ζώα κρεατοπαραγωγής.

  Πρέπει να παράγουμε ποιοτικότερο κρέας, το οποίο λείπει από την αγορά και να δώσουμε διέξοδο στην ανεργία που μαστίζει την χώρα.

$12.     Σωστή λειτουργία Συστήματος Άρτεμις.

  Zητάμε να κινηθούν οι διαδικασίες για την άμεση εφαρμογή και επέκταση του συστήματος Άρτεμις, ώστε να λυθεί το πρόβλημα των ελληνοποιήσεων και να μην μπαίνει αδίκως ο κλάδος των κρεοπωλών στο στόχαστρο των ελεγκτικών μηχανισμών.

  Το σύστημα ΑΡΤΕΜΙΣ που εφαρμόζει ο Ελληνικός Γεωργικός Οργανισμός (ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ) έχει δημιουργηθεί για την παρακολούθηση των σφαγών στη χώρα, δηλαδή της προέλευσης των ζώων και της διάθεσης των σφαγίων στους εμπόρους. Χρειάζεται όμως συμπληρωματικές παρεμβάσεις ώστε να εξασφαλισθεί η πληρότητα και η αποτελεσματικότητα του ελέγχου της διακίνησης του κρέατος. Στόχος θα πρέπει να είναι η πλήρης πρόληψη και ανακάλυψη των παράνομων Ελληνοποιήσεων που μπορεί να γίνονται, είτε τοποθετώντας  σε εισαγόμενα  ζώα ενώτια  ανύπαρκτων ελληνικών  ζώων, είτε με την προώθηση στην αγορά εισαγόμενου κρέατος ως ελληνικού. Δεν υπάρχουν παράνομα σφαγεία καθώς όλα λειτουργούν με κωδικούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπάρχουν όμως ακόμη παράνομες σφαγές, αν και έχουν ελαχιστοποιηθεί, που όμως είναι δύσκολο έως αδύνατο να μπουν μέσα στα κρεοπωλεία. 

  Οι κρεοπώλες ήδη από το 2008, λειτουργούν τη ζυγιστική μηχανή και κρατούν αρχείο ‘Ζ’ με τα ισοζύγια των κρεάτων, οπότε είναι έτοιμοι να εναρμονιστούν με το Άρτεμις, όταν το  σύστημα ΑΡΤΕΜΙΣ, επεκταθεί έως και το  τελικό  σημείο  πώλησης. Όταν  το σύστημα ΑΡΤΕΜΙΣ ολοκληρωθεί και λειτουργήσει σωστά, θα  εκλείψουν οριστικά οι ελληνοποιήσεις και θα πάψει να στοχοποιείται ο  κρεοπώλης και να  ζητείται  ο επί πλέον έλεγχος στην ταμειακή μηχανή, ενώ ήδη γίνεται στη ζυγιστική μηχανή και στο δελτίο Ζ από το 2008.

Επιβάλλεται να γίνει ανασύνταξη του μητρώου κτηνοτρόφων με πλήρη στοιχεία του ζωικού κεφαλαίου, με αντιστοιχία γονέων – απογόνων (ιδιαίτερα για τα αιγοπροβατοειδή), ώστε να συμπληρώνεται ηλεκτρονικά κάθε μεταβολή. Αυτός κατά τη γνώμη μας είναι ο καταλληλότερος τρόπος αντιμετώπισης της ελληνοποίησης, γιατί αυτή δε γίνεται στο κρεοπωλείο, όπως κάποιοι επίμονα θέλουν να περάσουν στη συνείδηση του καταναλωτή.

$13.     Αναβάθμιση των Σχολών Επαγγελμάτων Κρέατος.

Οι Σχολές Επαγγελμάτων Κρέατος του Υπουργείου σας, επιτελούν σημαντικό έργο. Αναγνωρίζοντας το έργο αυτό και λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές ανάγκες λειτουργίας του κρεοπωλείου, πιστεύουμε ότι πρέπει το γρηγορότερο δυνατόν να επικαιροποιηθεί η κοπή του κρέατος, προσαρμοσμένη στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες, καθώς και η διδακτέα ύλη και πρακτική. Πρέπει επίσης, στην διδακτέα ύλη να περιλαμβάνεται και η εκμάθηση παρασκευής κρεατοσκευασμάτων. Η αναβάθμιση αυτή προϋποθέτει επιμήκυνση του χρόνου διδασκαλίας, καθώς και την ύπαρξη κάποιων διδακτικών βιβλίων. Η αναβάθμιση αυτή, θα είναι μια επιπλέον εγγύηση για το καταναλωτικό κοινό, αλλά και η απόκτηση πλήρους γνώσης και ικανών εφοδίων, του νέου κρεοπώλη που θα αποφοιτήσει.

$14.     Αδειοδότηση κρεοπωλείων.

  Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για την πρόθεση της Ομοσπονδίας να στηρίξει  με θέρμη την  πρόταση ενιαίας αδειοδότησης κρεοπωλείων και παρασκευαστηρίων κρεοπωλείων  από τις Κτηνιατρικές Υπηρεσίες του ΥΠΑΤΤ.

  Η παρούσα κατάσταση εμπλέκει 2 υπουργεία και 2 υπηρεσίες στην υγειονομική αδειοδότηση του κρεοπωλείου.  Πρώτα λαμβάνεται η άδεια κρεοπωλείου από τον Δήμο, ως και ένα οποιοδήποτε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος και στην συνέχεια το κρεοπωλείο μπορεί να πάρει άδεια παρασκευαστηρίου από τις Κτηνιατρικές υπηρεσίες του ΥΠΑΤΤ.  Η εμπλοκή των 2 διαφορετικών υπηρεσιών και η αδυναμία αποτελεσματικής συνεργασίας τους  έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει ένα καταγεγραμμένο μητρώο κρεοπωλείων για την  επικράτεια.  Απεναντίας, το ΥΠΑΤΤ διατηρεί αρχείο με τους κωδικούς κτηνιατρικής αδειοδότησης για όλα τα κρεοπωλεία που έχουν παρασκευαστήριο στην επικράτεια.  Η συγκεκριμένη υπηρεσία έχει την τεχνογνωσία και από την διατήρηση κωδικών κτηνιατρικής αδειοδότησης για το σύνολο της πρωτογενούς και δευτερογενούς παραγωγής σε όλα τα είδη τροφίμων ζωικής προέλευσης σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.   Αυτό το μητρώο είναι Ευρωπαϊκής εμβέλειας και αντίστοιχο με τα μητρώα των υπολοίπων χωρών- μελών της ΕΕ και τηρείται εδώ και δεκαετίες.

  Η πρόταση μας είναι να δημιουργηθεί στο ΥΠΑΤΤ ένα Εθνικό αρχείο κρεοπωλείων που θα περιέχει και τις πληροφορίες για τα παρασκευαστήρια.  Το ενιαίο κτηνιατρικό αρχείο έχει προφανή πλεονεκτήματα που δεν περιορίζονται εντός της χώρας, όπως:

$1·        Πολύτιμη πηγή πληροφόρησης για στατιστικά στοιχεία σε πολλαπλούς τομείς (ευρωπαϊκοί έλεγχοι-επισκέψεις κλιμακίων, ελληνικά και ευρωπαϊκά στατιστικά λιανικής πώλησης κρέατος, επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή ομοσπονδία κρεοπωλών)

$1·        Καλύτερη επικοινωνία των ελεγκτικών αρχών με την ΠΟΚΚ, τα σωματεία και τα μέλη τους.

$1·        Καλύτερη επικοινωνία και εκπροσώπηση των κρεοπωλών στην ΠΟΚΚ και την ΕΔΟΚ.

$1·        Ευκολότερη πρόσβαση των κρεοπωλών σε ενημερώσεις και εκπαιδεύσεις από τους Δημόσιους φορείς.

$1·        Σαφή βελτίωση στην ακριβοδίκαια  κατανομή και διενέργεια ελέγχων από τις υπηρεσίες (ΥΠΑΤΤ, ΕΦΕΤ, Εμπορίου, ΕΛΟΓ) στο σύνολο των κρεοπωλείων χωρίς διακρίσεις και επανάληψη ελέγχων.  Αξίζει αναφοράς ότι το κρεοπωλείο είναι το μοναδικό κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος που δέχεται και επιπλέον έλεγχο από τον Οργανισμό ΕΛΓΟ-Δήμητρα για την τήρηση ισοζυγίου κρέατος.

  Ένα επιπλέον σημείο της διαφοροποίησης του κρεοπωλείου από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος είναι το γεγονός ότι η εκπαίδευση του κρεοπώλη είναι ένα εξειδικευμένο αντικείμενο  που υποστηρίζεται από τις Δημόσιες Σχολές Κρέατος, οι οποίες παρέχουν στους σπουδαστές τους το πτυχίο κρεοπώλη, αναγκαίο προαπαιτούμενο για την έναρξη λειτουργίας κάθε κρεοπωλείου.  Κανένα άλλο κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος δεν απαιτείται να έχει παρόμοια κρατική εκπαίδευση.  Αντίστοιχη κρατική εκπαίδευση υπάρχει και στις άλλες χώρες- μέλη της ΕΕ.  Η πανομοιότυπη εκπαίδευση στις χώρες μέλη της ΕΕ  δείχνει το βαθμό σημαντικότητας που έχει η διαχείριση κρεοπωλείου όσον αφορά στην δημόσια υγεία.  Το πτυχίο κρεοπώλη υπερκαλύπτει με απόφαση του ΕΦΕΤ την εκπαίδευση του ΕΦΕΤ που εφαρμόζεται για τα υπόλοιπα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (πχ. Παντοπωλεία, εστιατόρια, κλπ).

  Η παρούσα ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία για το κρέας αποτελεί την πιο δραστήρια κατηγορία νομοθεσίας τροφίμου ζωικής προέλευσης στην ΕΕ με διαφορά.  Συνεχώς προκύπτουν νέες νομοθεσίες στην επισήμανση κρέατος, στην επεξεργασία του και την χρήση προσθέτων για την παραγωγή παρασκευασμάτων κρέατος.  Η τεχνογνωσία αυτή υπάρχει στους Κτηνιάτρους του ΥΠΑΤΤ, οι όποιοι ασκούν το πεδίο αυτό εδώ και πολλά χρόνια στις βιομηχανίες κρέατος στην Ελλάδα.  Αυτή η τεχνογνωσία κρίνουμε ότι είναι καταλυτικής αξίας για την αρχική αδειοδότηση του κρεοπωλείου, και δεν υπάρχει στο γενικευμένο επίπεδο αδειοδότησης ενός καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος.  Αυτό είναι ακόμα πιο εμφανές από  την νομικά συγκροτημένη δυνατότητα του κρεοπωλείου να παράγει παρασκευάσματα στα πλαίσια της αδειοδότησης του για το παρασκευαστήριο κρέατος. Στην σημερινή πραγματικότητα, το κρεοπωλείο καλείται να τηρεί τις ίδιες νομοθετικές διατάξεις όταν εμπορεύεται τα παρασκευάσματα του με αυτές που ισχύουν για τις βιομηχανίες κρέατος στην Ελλάδα και την ΕΕ.

  Το κρεοπωλείο στην Ελλάδα, έχει πολύ υψηλό πήχη εκπαίδευσης και ενεργής νομοθεσίας. Οι κτηνιατρικές υπηρεσίες του ΥΠΑΤΤ είναι καθ’ ύλη αρμόδιες για την δραστηριότητα αυτή και το ήδη υπάρχον μητρώο παρασκευαστηρίων μπορεί να επεκταθεί σε ένα Εθνικό μητρώο κρεοπωλών με την ενιαία αδειοδότηση από τις Υπηρεσίες του.  Το Εθνικό μητρώο κρεοπωλών δεν είναι μόνο πρόταση της διοίκησης της ΠΟΚΚ, είναι και ένα πάγιο αίτημα των κρεοπωλών που εκφράζεται πανελλήνια  σε κάθε ευκαιρία από την βάση των μελών των σωματείων προς την Ομοσπονδία.  Τα πλεονεκτήματα της ενιαίας αδειοδότησης και του Εθνικού μητρώου είναι πολλαπλά και σημαντικά.  Οι έλεγχοι των Υπηρεσιών μπορούν να οργανωθούν πολύ καλύτερα και δικαιότερα προς όλους και θα υπάρχει ένας σταθερός δίαυλος επικοινωνίας με αποδέκτες το σύνολο των ενεργών κρεοπωλείων στην Ελλάδα.  Η ενιαία αδειοδότηση και το Εθνικό μητρώο κρεοπωλών είναι ένα εξαίρετο παράδειγμα χρηστής διοίκησης και αποτελεσματικού ελέγχου της δημόσιας υγείας στη χώρα μας.

$15.     Ενιαίος ελεγκτικός μηχανισμός/φορέας.

  Η ύπαρξη ενός ελεγκτικού μηχανισμού από ένα φορέα, ο οποίος να έχει γνώση των διαδικασιών και της υγιεινής του κρέατος, ώστε να αναλάβει τους ελέγχους στα κρεοπωλεία, καταργώντας πλέον το φαινόμενο των πολλών ελεγκτικών μηχανισμών και της γραφειοκρατίας, θα εξυπηρετούσε τόσο τον κρεοπώλη όσο και την πολιτεία.

$16.     Ζωικά υποπροϊόντα.

    Τα απόβλητα των κρεοπωλείων δεν καταστούν κανέναν κίνδυνο για τη δημόσια υγεία, αλλά ούτε και για το περιβάλλον. Εκτός αυτού, ο όγκος αποβλήτων ενός μέσου καταστήματος λιανικής πώλησης κρέατος, δεν υπερβαίνει τα 20-30 κιλά την εβδομάδα και σύμφωνα με τον κανονισμό 142/2011 ο όγκος αυτός μπορεί να αποβληθεί με τα οικιακά απόβλητα. Είμαστε όμως στη διάθεση του Υπουργείου, να συμβάλλουμε σε κάποια συγκεκριμένη πρόταση προσφέροντας τα, ώστε να αξιοποιηθούν προς όφελος του κράτους, αφού τα απόβλητα των κρεοπωλείων είναι οργανικά και όχι ανόργανα.

  Οι παραπάνω διαπιστώσεις είναι μερικά από τα σημεία που έχουμε εντοπίσει και μας προβληματίζουν ιδιαίτερα. Τα έχουμε εκφράσει πολλές φορές στους αρμόδιους φορείς, ελπίζοντας να δημιουργηθούν στρατηγικές ανάπτυξης του κλάδου (κρέας), με μέλλον που όλοι μας θα είμαστε κερδισμένοι.

Κύριε Υπουργέ,

  Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών, έχει βάλει ως στόχους την καλύτερη επικοινωνία και συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, την στήριξη του παραδοσιακού κρεοπώλη, αλλά παράλληλα και του Έλληνα κτηνοτρόφου, καθώς οι δρόμοι μας είναι παράλληλοι. Πρέπει να έχουμε την έμπρακτη συμπαράσταση σας. Θέλουμε και πρέπει να δώσουμε στο παραδοσιακό κρεοπωλείο, παράλληλα με τον εκσυγχρονισμό του, μια νέα δυναμική και όσο το δυνατόν καλύτερη εικόνα με αναβάθμιση της προσφοράς του, ώστε να καθιερωθεί στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού.

  Σας ευχαριστούμε θερμά και επιθυμούμε την διεύρυνση της συνεργασίας μας.

Από την Διοίκηση

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΕΡΡΟΣ

 

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΣΑΒΒΑΣ ΚΕΣΙΔΗΣ

Πολιτική Cookies & Απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιστοποιήσουμε τον ιστότοπό μας.

Πατώντας "Αποδοχή" συμφωνείτε με την Πολιτική Cookies & Απορρήτου μας.